Wielkanoc zbliża się do nas wielkimi krokami. Mój dom lśni już czystością, w oknach, na stole i regale stoją już wielkanocne ozdoby.  Plan wielkanocnych potraw jest już gotowy, a ostatnie dni przed tym świętem chcę spędzić przygotowując potrawy. Bardzo lubię ten świąteczny czas. Rodzinne biesiadowanie przy stole, żur, białą kiełbasę i jajka. Ale zaraz zaraz! Za pasem lato, więc trzeba trzymać formę i pilnować się, aby świąteczna atmosfera i leniwe biesiadowanie przy stole nie przyniosły nam zbędnych kilogramów.

Mam dziś dla ciebie 7 skutecznych wskazówek jak zmniejszyć kaloryczność wielkanocnych dań. Dzięki temu bez problemu przeżyjesz święta i nie będziesz mieć wyrzutów sumienia, że zjadłaś zbyt dużo. No więc jak nie przytyć w Wielkanoc?

Smażonemu dziękujemy

Smażona biała kiełbasa z cebulą brzmi bardzo apetycznie, ale ma też o wiele więcej kalorii niż ta sama kiełbasa z wody lub po upieczeniu. Smażone potrawy długo zalegają w żołądku, powodując uczucie ciężkości. Jeśli chcesz wyglądać i czuć się fit, zadbaj aby twoje manu zawierało jak najwięcej potraw gotowanych lub pieczonych, a jak najmniej smażonych.

Zmniejsz ilość cukru w świątecznych ciastach

Mazurki, serniki, babki drożdżowe to najczęściej pieczone ciasta na Wielkanoc. A gdyby tak przygotować je z mniejszą ilością cukru albo w zupełności z niego zrezygnować? Wypieki będą równie smaczne jeśli biały cukier zastąpimy zamiennikiem np. syropem daktylowym, z agawy, miodem lub ksylitolem. O zamiennikach cukru pisałam w poście poniżej.

Jak ograniczyć cukier w diecie? Czym zastąpić cukier?

 

Jeśli szukasz przepisu na wielkanocny mazurek w zdrowszej wersji, koniecznie zajrzyj na bloga Olgi – Make Happy Day . Znajdziesz tam przepis na pyszny mazurek wielkanocny bez białego cukru.

Jajka z sosem jogurtowym zamiast majonezu

Wiem, że pewnie tak jak ja nie wyobrażasz sobie świąt bez jajek. W końcu Wielkanoc to nowe życie, których symbolem są właśnie jaja. A jak jaja to i majonez. A czy wiesz ile kalorii ma łyżka majonezu? Najczęściej na każdą połówkę jajka kładziemy łyżkę majonezu, a to ni mniej ni więcej 166 kcal. Niby nie dużo, ale na jednym jajku nigdy się nie kończy. Jemy 2-3 jajka z majonezem, do tego sałatkę jarzynową z majonezem. Podsumowując wszystko znacznie przekraczamy normy kaloryczne. Jajka bez dodatków są suche i mało apetyczne, warto więc zrobić sobie do nich sos, który zastąpi majonez, a jajkom doda charakteru.

Ja chętnie sięgam po jogurtowy dressing do jaj.

Sos jogurtowy do jajek

  • kubeczek jogurtu naturalnego (180 g)
  • garść świeżych ziół według upodobań np. bazylia, kolendra, natka pietruszki, koperek, rzeżucha lub kiełki słonecznika, soczewicy
  • 2 łyżki oliwy lub oleju lnianego
  • 1 łyżeczka musztardy
  • sól i pieprz do smaku

Wszystkie składniki dokładnie miksujemy w blenderze, doprawiamy solą i pieprzem. Podajemy z jajkami, pieczonymi lub gotowanymi na parze warzywami.

Mniejszy talerz = mniejsza porcja 

W święta trudno odmówić sobie żurku, kiełbasy, sałatek i ciast. Wszystko tak ładnie wygląda i pachnie. W gościach każdy namawia nas na smakowanie i trudno odmówić, aby gospodarze nie poczuli się urażeni. Nie popieram zupełnej rezygnacji ze smakołyków, ale jeśli masz dylemat co w tej sytuacji zrobić – nałóż mniejsze porcje potraw na talerz. Dzięki temu spróbujesz wszystkiego, a nie wyjdziesz z biesiady przejedzona. Dobrym rozwiązaniem jest też serwowanie dań na mniejszych talerzach. Dzięki temu nakładając nawet pełny talerz smakołyków zjesz ich mniej. Proste, a jakże skuteczne rozwiązanie.

Przede wszystkim warzywa i produkty pełnoziarniste

O tym, że powinniśmy spożywać 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia wie chyba każdy, ale jak to się ma do rzeczywistości? Często o tym zapominamy i to właśnie tłuste mięso zajmuje 2/3 talerza, a warzywa czy ryż pojawiają się symbolicznie. Warto zmienić przyzwyczajenia, a w Wielkanoc pamiętaj o tym w szczególności. Warzywa są niskokaloryczne, możesz więc zjeść ich więcej. Produkty pełnoziarniste zaś, w szczególności kasze i nieoczyszczony ryż, są bardzo sycące i dość lekkostrawne. Komponując świąteczne menu zaplanuj, aby to właśnie warzywa i pełnoziarniste produkty królowały na talerzu, a tłuste smażone potrawy były tylko dodatkiem.

Królowa woda i świeżo wyciskany sok

A co do picia serwować w Wielkanoc? U niektórych króluje herbata i kawa, inni świętują pijąc wino i słodkie gazowane napoje. A gdyby tak tą Wielkanoc spędzić pod hasłem picia wody i świeżo wyciskanych soków z owoców? Woda bardzo dobrze nawadnia organizm i dostarcza wielu mikroelementów. Nie jest kaloryczna, nie podnosi ciśnienia i mogą ją pić wszyscy – od najmłodszych po najstarszych członków rodziny. Smak wody można podkreślić dodając plastry cytryny i pomarańczy oraz listki mięty. Soki ze świeżo wyciskanych owoców to bomba witaminowa, a teraz kiedy pogoda jeszcze nie rozpieszcza warto zadbać o wzmocnienie odporności. Jedna szklanka świeżego soku z cytrusów lub jabłek z marchewką to doskonały napój nie tylko dla dzieci. Można je pić prosto z sokowirówki albo rozcieńczyć wodą.

Spacery, rowery, rolki

Wielkanocny czas to zdecydowanie czas dla rodziny. Ja jednak mówię zdecydowane NIE dla siedzenia przed telewizorem albo przy suto zastawionym stole. Nawet przy deszczowej pogodzie warto wyjść na rodzinny spacer albo uruchomić rolki czy rower. W końcu kto powiedział, że święta trzeba spędzać jedynie w domu?

To moje 7 cennych wskazówek jak nie przytyć w Wielkanoc, jakie są twoje porady na ten czas?

(Visited 10 times, 1 visits today)